Nästa artikel
Rosttest: Ford Focus Trend 1.6 Ti-VCT (2005)
Rost

Rosttest: Ford Focus Trend 1.6 Ti-VCT (2005)

Publicerad 22 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem.  På den nya modellen har Ford försökt åtgärda  bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem.  På den nya modellen har Ford försökt åtgärda  bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.
 
Dörrar och balkar under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och bränsletanken är i plast. Underredets slitskydd får också godkänt, utom längst bak där det är i tunnaste laget.

På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt och att invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka. Bakluckan är dessutom dåligt dränerad och sparklådornas skarvar är vända rakt ned och ligger mitt i sprutet från framhjulen.
 
Men totalt sett har nya Focus klart bättre förutsättningar att stå emot rosten än den gamla modellen.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.