Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem. På den nya modellen har Ford försökt åtgärda bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Gamla Focus drabbades av en hel del rostproblem. På den nya modellen har Ford försökt åtgärda bristerna. Sålunda är limningarna mycket välgjorda. Bilen har också en ny konstruktion av de bakre skärmkanterna, utan smutssamlande hylla. Dessutom har innerskärmarna bak, som tidigare var gjorda i ett fuktbindande filtmaterial, bytts ut. Även galvningen av bränslepåfyllningen har förbättrats.
Dörrar och balkar under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och bränsletanken är i plast. Underredets slitskydd får också godkänt, utom längst bak där det är i tunnaste laget.
På minuskontot noteras att hela karossen är i plåt och att invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka. Bakluckan är dessutom dåligt dränerad och sparklådornas skarvar är vända rakt ned och ligger mitt i sprutet från framhjulen.
Men totalt sett har nya Focus klart bättre förutsättningar att stå emot rosten än den gamla modellen.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.