Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Focus C-MAX har en kaross helt i plåt som till största delen är skyddad med zinkskikt. Ford hävdar att det lim som plåtarna tidigare fästs med och gav problem, är utbytt mot en ny produkt.
Vare sig motorhuv eller baklucka har någon inre behandling. Fram finns innerskärmar men de täcker inte skärmkanten och skyddar inte främre delen av hjulhuset helt. Stänklappar saknas också. Dörrarna har vaxbehandlats i nederkant. Karossen har få skarvar. Bak har Ford tyvärr fortfarande filtinnerskärmar, vilka tar upp fukt och sedan orsakar rostangrepp. Skärmkantskonstruktionen är bra. Bränsletank av plast men med påfyllningsrör med utsatt placering och i plåt. Undertill är det sprutat i ytterkanter, men det finns flera öppna skarvar som borde ha tätats med pvc och baktill finns brister i skyddet. Hålrum är bra behandlade med vax.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.