Nästa artikel
Rosttest: Ford Fiesta ST (2014)
Rost

Rosttest: Ford Fiesta ST (2014)

Publicerad 4 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)


Fiestas kaross är av stålplåt och alla bilar som säljs i Sverige extrabehandlas. Huv, dörrar och baklucka får invändigt skydd och underredet förses med rejält slitskydd.

Plåtomvikningarna i dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade. Innerskärmar fram av plast, bak däremot av mer fuktsamlande filtmaterial. Ljudisoleringen mellan framskärm och dörrstolpe kan suga åt sig fukt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Fiesta ST (2014)
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.