En framtida rostrisk är de fuktsamlande mattor som ligger ovanpå innerskärmarna bak. Samma sak gäller de otätade skärmkantsskarvarna bak och det stora hål som borrats i ena hjulhuset för bränslepåfyllningsröret.
Rostskyddsgaranti: 8 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett uselt resultat på en modern bil! Men i andra hand så säger inte FIAT heller annat än att den är billigt byggd, det har yttrats i bilmedia som så att för att man ska få bäst valuta för pengen så bör man nöja sig med instegs versionen.
Finns inte lika mycket smörja på vägarna söderöver.
Men tar man in en sådan här bil till Sverige ska man nog se till att ge den en alldeles extra väl utförd efterbehandling med innan den säljs.
Tja, den rostar nog inte värre en andra bilar. Haft 2 Fiat bravo de senaste 15 åren. Ingen rost på dem inte. Sen ger jag inte mycket för Kalle smörjare som gör testerna i denna tidningen. Det mesta handlar om förarbetet är det kasst så kan du hälla på hur mycket rostskydd som helst. Det kommer börja rosta iaf. Och sen måste du se på plåtkvalite'n . Rysk plåt...då hjälper det knappt att galvanisera skiten. Osv... Dessa tester ska tas med en nypa salt.
Fiat förlitar sig på en galvanisering av hög kvalitet. Galvanisering bedöms inte av ViB för man kan inte bedöma en galvaniserings kvalitet och skyddsvärde genom okulär besiktning av en ny bil. Man ser det först efter flera år.
Var har du fått uppgifterna på att galvaniseringen är av hög kvalitet och hur skiljer sig galvaniseringen mellan olika bilmärken och modeller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.