Nästa artikel
Rosttest: Fiat Stilo 1.6 Active (2002)
Rost

Rosttest: Fiat Stilo 1.6 Active (2002)

Publicerad 22 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Som konstruktion är nya Fiat Stilo väl rustad för att hålla rosten borta. 95 procent av karossen är galvaniserad och antalet skarvar är få. Även under bilen ser det i huvudsak vettigt ut.Hålrummen är invändigt behandlade med ett märkligt svart och trögflytande rostskyddsmedel. Exakt vad det består av kunde den svenske generalagenten inte uppge när testet gjordes. De få skarvar som finns under bilen är bra tätade med PVC-material och underredets slitskydd är välgjort, men inte riktigt heltäckande.

Bensintanken är gjord i plast, vilket är bra från rostskyddssynpunkt.De främre innerskärmarna är av plast och bra utformade. Bak sitter däremot innerskärmar i filtmaterial som kan suga åt sig fukt och det ger minus i protokollet.Bakläxa blir det också för att dörrar, baklucka och takstolpar saknar invändig behandling samt att stänkskydd saknas både vid bak- och framhjul. Motorhuven är dock behandlad i framkant.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger nya Stilo godkänt, men inte mer.Han noterar också att Fiat nöjer sig med 8 års rostskyddsgaranti. Många konkurrentmärken  erbjuder 10 eller 12 års garanti.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.