Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Som konstruktion är nya Fiat Stilo väl rustad för att hålla rosten borta. 95 procent av karossen är galvaniserad och antalet skarvar är få. Även under bilen ser det i huvudsak vettigt ut.Hålrummen är invändigt behandlade med ett märkligt svart och trögflytande rostskyddsmedel. Exakt vad det består av kunde den svenske generalagenten inte uppge när testet gjordes. De få skarvar som finns under bilen är bra tätade med PVC-material och underredets slitskydd är välgjort, men inte riktigt heltäckande.
Bensintanken är gjord i plast, vilket är bra från rostskyddssynpunkt.De främre innerskärmarna är av plast och bra utformade. Bak sitter däremot innerskärmar i filtmaterial som kan suga åt sig fukt och det ger minus i protokollet.Bakläxa blir det också för att dörrar, baklucka och takstolpar saknar invändig behandling samt att stänkskydd saknas både vid bak- och framhjul. Motorhuven är dock behandlad i framkant.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger nya Stilo godkänt, men inte mer.Han noterar också att Fiat nöjer sig med 8 års rostskyddsgaranti. Många konkurrentmärken erbjuder 10 eller 12 års garanti.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.