Nästa artikel
Rosttest: Fiat Punto 80 16V ELX (2000)
Rost

Rosttest: Fiat Punto 80 16V ELX (2000)

Publicerad 22 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fiat Punto 80 16V ELX testades och jämfördes mot nio andra småbilar i Vi Bilägare nummer 3/2000. Vår rostskyddsexpert Thomas Widström från Rostskyddsmetoder AB granskade och betygsatte samtliga modeller.

Fiat Punto 80 16V ELX rostskydd tillhörde mellanskiktet av de testade bilarna.
Faktorer som drog ned betyget var exempelvis bristfällig hålrumsbehandling, många karosskarvar, snål galvanisering och rostsamlande konstruktionslösningar.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.