Nästa artikel
Rosttest: Fiat Panda (2014)
Rost

Rosttest: Fiat Panda (2014)

Publicerad 28 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

 

Panda har ett begränsat rostskydd och kaross helt i stålplåt. Vare sig motorhuv, baklucka eller dörrar har någon behandling inuti. Limtätning har bara gjorts i den mest utsatta fogen och inte i hörn.

Panda har bra innerskärmar fram och bak och modern bakre skärmkonstruktion. Skärmbreddare i plast skyddar mot blästring men kan också samla smuts och fukt. Panda har viss behandling på bottenplattan men långt ifrån heltäckande (bilden).

Dessutom finns ingen som helst behandling inuti balkar. Vid testet fanns smuts, lera samt vatten inuti vissa balkar. Bränsletanken är av plast. Stänklappar saknas. Skärmbreddare av plast skyddar karossen.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat Panda 4x4 0,9 Twinair Turbo
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.