Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Fiat har aldrig utmärkt sig som överdängare på rostskydd och Grande Punto gör inte mycket för att ändra på det. Det går inte att hitta vax i ett enda hålrum utom, konstigt nog, i motorns upphängningsram. Plåtskarvarna i huv, baklucka och dörrar är tätade bara i den kant som är mest utsatt. Dörrarna är dessutom extra snålt lackade undertill.
Underredet har fått ett tunt slitlager och de flesta plåtskarvar har förseglats med limsträngar. Sparklådans skarv är dock inte tätad alls och det finns inga stänklappar som skyddar den mot grus- och smuts-sprut.
Mellan främre hjulhusen och motorrummet finns ingen plåt. Motorn skyddas från sprut enbart av plastinnerskärmarna. I håligheter vid ytterskärmarna syns plastpåsar med ljudisolering. Om dessa skadas, suger materialet åt sig fukt likt tvättsvampar.Gamla Punto var snäppet sämre rostskyddad, men nya Grande Punto får ändå samma betyg: en tvåa.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.