Nästa artikel
Rosttest: Fiat Freemont 2015
Rost

Rosttest: Fiat Freemont 2015

Publicerad 6 juli 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Både ris och ros för Fiat Freemont.
Bra materialval ur rostskyddssynpunkt. Däremot får bilen minus för gammaldags skärmkonstruktion och ojämn behandling.
Motorhuven är av aluminium och bakluckan av plast. Plus blir det även för innerskärmar i plast och bra tätningar i dörrar och huv. Dörrarna är dessutom invändigt behandlade. Samma sak gäller balkar och hålrum under bilen, men där är behandlingen ojämn och rostskyddsmedlet har inte fått tillräcklig spridning. Bottenplatta och tröskellådor har dessutom ovanligt många skarvar.

20150207135608.jpg?itok=yyR1VbIx

Ett annat minus är skärmkanterna bak som är av gammaldags konstruktion med en smutssamlande hylla. Ytterligare en  rostfälla är det tjocka fuktsugande ljudisoleringsmaterial som finns i båda framskärmarna (se bild ). Men slitskyddet under bilen är bra och de flesta skarvar är omsorgsfullt tätade.           
Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.