Plastinnerskärmar fram och bak, samt fritt från täckskivor under bilen – bra. Underredet är delvis täckt av slitskydd, men det finns många otätade skarvar. Vi fann rost i en främre länkarm – efter 200 mil. Balkarna under bilen saknar invändig behandling och fästena för längslänkarna bak är skruvade mot bottenplåten utan behandling.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att det nu är tydligt med vad betygen handlar om. Dom handlar om att göra kompletterande rostskyddsbehandlingar, betygen bedöms helt utifrån det. Framgår tydligt när man läser rutan "Så här ska betygen tolkas:".
Känns inte som Vi bilägare hängt med materialutvecklingen dom senaste 15-20 åren...
Jag frågar mig varför den anses behöva komplettering. Svaret är ju att det är otillräckligt från fabrik och det kommer att drabba begagnatköparen. Det är konsumentupplysning.
Axelman, återstår att se om den prognosen stämmer i just detta fall, att bilen då inte skulle klara av att gå 12 år i svensk trafik utan nedslag på besiktningen på bärande delar. Självklart kommer det kosmetiskt se illa ut i underredet med tiden men det gör det redan på en bil som får 5 i betyg här när den passerat fem år (eller som det står i rutan, rostangrepp bör inte komma inom 6 år så inte ens det är säkert).
Så länge det inte finns bättre tester så tycker jag att Vib:s rost-tester duger utmärkt och är en service till oss konsumenter.
Jag är rätt säker på att jag skrivit ett inlägg i denna tråd. #4, men av nån anledning så ser jag inte längre det inlägget.... Är det bara jag som inte ser det eller är det borttaget av nån besynnerlig anledning.
Pi. Det verkar som om du blivit borttrollad. Skrev du något elakt eller bara ngt klokt.
Min egen erfarenhet av Fiat var en Uno 70. Helt utan rost tills jag löd ett "gott råd" och fick saker sprutade undertill. Bilen vittrade sönder på 2 år. Plåten var väldigt tunn sas det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.