Inuti hålrummen på Fiat 500L går det inte att hitta en droppe rostskyddsmedel och det finns ett antal punkter där rost kommer att få fäste ganska fort. Dörrarnas skarvar är exempelvis dåligt tätade – inte alls i framkanten. Inte heller har plåtfogen vid bakre hjulhusen förseglats. Håligheterna vid vindrutestolparna har fyllts med ljuddämpande skumgummistoppning som kommer att fyllas med saltvatten under vintern.
Stänklappar saknas och vid bakdörrarna finns risk för att lacken blästras bort av sprut från framhjulen. Delar av underredet skyddas av ett PVC-lager men de största ytorna är bara grundlackade och det finns gott om öppna skarvar. En klen tvåa i betyg.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Fiat 500L Lounge 1,4 16V FireBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.