Nästa artikel
Rosttest: Fiat 500 (2007)
Rost

Rosttest: Fiat 500 (2007)

Publicerad 22 september 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fiat 500 har ännu inte börjat säljas på svenska marknaden, så vi har besiktat en italiensk-registrerad bil.  Men 500 kommer troligen inte att få någon kompletterande behandling när den väl börjar importeras till Sverige.

I Italien kommer säkert Fiat 500 att hålla sig rostfri länge, men för svenska förhållanden är den klent skyddad. Någon invändig behandling finns inte alls. Dubbla plåtar inuti rambalkarna blir ett troligt fäste för rost.

Dörrarna är tätade bara i nederkanten, huven bara i framkant. Underredet har fått ett överdrag med PVC, men bara i ytterkanterna. Bakom fjäderbenen i framskärmarna finns en häpnadsväckande rostfälla. Rambalkens främre del bildar som ett "kar" där decilitervis med vått grus och klet kommer att samlas. I "karet" ligger dessutom en helt öppen skarv där rosten snart biter sig fast.

Själva bilens konstruktion är dock modern och karossen har relativt få skarvar. Det räddar en del, men ett högre rostbetyg än två får Fiat 500 ändå inte.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-04 15:01
fiat500ducati

Haha, har ni haft en Fiat 500 och tittat på eller bara tagit infon från fabriken. de är galvade ända upp till rutorna runt om. Sen ett bra rostskydd undertill behöver den som så många andra bilar som levereras helt utan det, tex. vw, bmw, mb, chevrolet m.fl.

Enda kända felet som är konstaterat på fiat 500 är:
Att ljuddämparen bak är av klenaste laget rostar sönder på bara några år.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-04 15:02
fiat500ducati

tycker den borde ha 4/5 el 5/5 då den är lika mycket skyddad som vw polo och andra liknande modeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.