Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Fiat 500 har ännu inte börjat säljas på svenska marknaden, så vi har besiktat en italiensk-registrerad bil. Men 500 kommer troligen inte att få någon kompletterande behandling när den väl börjar importeras till Sverige.
I Italien kommer säkert Fiat 500 att hålla sig rostfri länge, men för svenska förhållanden är den klent skyddad. Någon invändig behandling finns inte alls. Dubbla plåtar inuti rambalkarna blir ett troligt fäste för rost.
Dörrarna är tätade bara i nederkanten, huven bara i framkant. Underredet har fått ett överdrag med PVC, men bara i ytterkanterna. Bakom fjäderbenen i framskärmarna finns en häpnadsväckande rostfälla. Rambalkens främre del bildar som ett "kar" där decilitervis med vått grus och klet kommer att samlas. I "karet" ligger dessutom en helt öppen skarv där rosten snart biter sig fast.
Själva bilens konstruktion är dock modern och karossen har relativt få skarvar. Det räddar en del, men ett högre rostbetyg än två får Fiat 500 ändå inte.
Rostskyddsgaranti: 8 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha, har ni haft en Fiat 500 och tittat på eller bara tagit infon från fabriken. de är galvade ända upp till rutorna runt om. Sen ett bra rostskydd undertill behöver den som så många andra bilar som levereras helt utan det, tex. vw, bmw, mb, chevrolet m.fl.
Enda kända felet som är konstaterat på fiat 500 är:
Att ljuddämparen bak är av klenaste laget rostar sönder på bara några år.
tycker den borde ha 4/5 el 5/5 då den är lika mycket skyddad som vw polo och andra liknande modeller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.