DS5.
Minus för blästringsrisken, plus att plastsköldar saknas. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossen är helt av stålplåt, utom motorhuven som är av aluminium. Invändig behandling saknas såväl i dörrar, baklucka som i balkar och hålrum under bilen.
Dörrar och baklucka är dessutom bristfälligt tätade och har bara limmats i underkant. Det är också risk för blästring, både på tröskellådorna fram och i nederkant på bakdörrarna. Under bilen finns många otätade skarvar och slitskydd har bara sprutats på bottenplattans allra mest utsatta ställen.
På pluskontot noteras bra skärmkanter bak och att innerskärmarna är av plast. Bra är också att underredet saknar smutssamlande plastsköldar som numera är standard på nästan alla bilar.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Dörrar och baklucka är dessutom bristfälligt tätade och har bara limmats i underkant. Det är också risk för blästring, både på tröskellådorna fram och i nederkant på bakdörrarna. Under bilen finns många otätade skarvar och slitskydd har bara sprutats på bottenplattans allra mest utsatta ställen.
På pluskontot noteras bra skärmkanter bak och att innerskärmarna är av plast. Bra är också att underredet saknar smutssamlande plastsköldar som numera är standard på nästan alla bilar.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är DS5 ???
jete, det är ett förmodligen helt misslyckat försök att skapa ett helt nytt premiummärke av det märke man gradvis simplifierat, Citroen!
Om man inte hade haft hål i huvudet hade man givetvis försökt att bygga upp statusen kring ett redan etablerat märke och låtit DS bli det enklare.
Den första DS var en premiumbil, en extravagant bil för direktörer, högre tjänstemän och kulturell elit som filmstjärnor. Därför använder PSA-gruppen det namnet för sitt nya lyxmärke.
DS är extravagant lyx, kolla inredningen. Väldigt fint utförande i DS 5.
PSA litar på en galvanisering av hög klass, ViB besiktigar inte galvaniseringens kvalitet då det inte låter sig göras genom okulär besiktning. Men bra plåtkvalitet i kombination med bättre galvanisering än konkurrenterna ger ett fullgott rostskydd, bättre än ViBs betyg. ViB underskattar det pga att galvaniseringens kvalitet inte går att bedöma på nybil, man ser det först efter några år.
Eftersom DS förknippas med extravaganta DS och Citroën med enklare bilar som 2CV, Dyane, och min egen favorit Ami, så ser jag inget märkligt med att ledningen vill ha denna uppdelning i framtiden.
Runt hörnet väntar nya DS 9 och ett nyframtaget fjädringssystem som ersätter den gamla gashydrauliken. Även Citroën får ett nytt fjädringssystem i den nya C5 som lanseras nästa år. DS systemet kombinerar mjukhet med aktiv kördynamik, medan C systemet blir helt inriktat på komfort och blir ett enklare system. Enligt Jackson, chefen för Citroën, så kommer det nya systemet behålla fördelarna från gashydrauliken men i ett mer resurseffektivt och mer kompakt, snålare, utförande.
Hon har uttalat sig i fransk media där hon gjort det officiellt att Citroën och DS sedan flera år arbetat på en ersättare till gashydrauliken, och att systemet blir unikt för deras produkter och inte kommer delas med andra.
DS får den mer avancerade och dyrare versionen, medan Citroën kommer använda ett enklare.
Ds5 hybrid starta inte I vinter det tar lång tid för att starta dåligt bil jag vill sälja den men...... står för 2 månadar på Blocket finns inte nogåt att köpa det bil
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.