Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Dodge Caliber är i grunden dåligt konstruerad för att motstå rost. Hela bilen är i stålplåt och både underrede och kaross har många skarvar, varav merparten är dåligt tätade.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Dodge Caliber är i grunden dåligt konstruerad för att motstå rost. Hela bilen är i stålplåt och både underrede och kaross har många skarvar, varav merparten är dåligt tätade.
Omvikningarna i baklucka och motorhuv saknar tätning och skärmkanterna bak är av gammeldags smutssamlande typ. Bakdörren utgör dessutom en del av skärmkanten och det är ingen lyckad konstruktion från rostskyddssynpunkt.
Andra minusposter är att Dodge Caliber saknar stänklappar, att dörrarnas dräneringshål är små och att dörrtrösklarna har skarven rakt ned, mitt i hjulsprutet. Under trösklarna löper dessutom en plastlist, som lätt samlar på sig smuts och fukt.
Det som räddar Caliber från ett bottenbetyg är att generalagenten låter rostskydda alla bilar i Sverige. Såväl dörrar, huv som baklucka är invändigt behandlade. Samma sak gäller balkarna under bilen. Dörrtrösklarna är däremot obehandlade. Ett hyfsat slitskydd finns under bilen, även innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet. Plus blir det också för bra plastinnerskärmar bak och fram.
Rostskyddsgaranti: 7 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.