Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Renault har förbättrat rostskyddet dramatiskt under senare år och det har förts över till Dacia. Sandero är bra behandlad. Extra vax har sprutats i alla hålrum och de festa plåtskarvar är noggrant tätade. Underredet har täckts med ett generöst slitlager av PVC. Skärmkanterna är små och samlar minimalt med smuts. Baktill saknas visserligen innerskärmar, men plåten är behandlad med ett skyddande slitlager.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Renault har förbättrat rostskyddet dramatiskt under senare år och det har förts över till Dacia. Sandero är bra behandlad. Extra vax har sprutats i alla hålrum och de festa plåtskarvar är noggrant tätade. Underredet har täckts med ett generöst slitlager av PVC. Skärmkanterna är små och samlar minimalt med smuts. Baktill saknas visserligen innerskärmar, men plåten är behandlad med ett skyddande slitlager.
- Få bilar har ett så välgjort rostskydd, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.
Att betyget bara blir det näst bästa, en fyra, beror på ett par missar: bilen saknar stänklappar som hindrar sprut från hjulen att blästra underredet. Mitt i bakre dörrhålet sitter en skarv som kan bli ett rostfäste så småningom.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En sak jag undrar är om Sanderon har galvaniserad kaross eller inte? Är huv och bagagelucka i stålplåt eller aluminium/plast?
En till sak: Är bensintanken av plåt eller plast? Artikeln skulle behöva komletteras lite för att bli fullständig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.