Nästa artikel
Rosttest: Dacia Logan MCV (2015)
Rost

Rosttest: Dacia Logan MCV (2015)

Publicerad 16 oktober 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Dacia Logan MCV.
Kombiutrymmet är svetsskarvat på plats vilket kan bli en yta för rosten att få fäste i. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Alla karossdelar är av plåt. Dörrar, motorhuv och baklucka har genomgående väl tätade skarvar och invändig rostskyddsbehandling. Innerskärmarna är av plast fram, men bak finns inga alls. Bra bakre skärmkantkonstruktion som inte samlar smuts.

Balkarna under bilen har bra invändig behandling och slitskyddet på ytorna är bra. Trösklarna har nedåtvända skarvar, bränsletanken är av plast. Kombiutrymmet är svetsskarvat på plats ungefär från mitten av dörröppningen bak. Skarvarna syns tydligt i tak och trösklar och det finns tydlig risk för rost från såväl ut- som insida. Detta drar ned betyget för Logan MCV.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-16 18:31
Pi

Bara att handla, Anti !

#2 • Uppdaterat: 2015-10-16 21:09
Raywave

Fast plåt- och lackkvalite spelar också roll och håller knappast samma kvalite som på Mazda6. Har ägt Renault i modern tid och lackkvaliten var bedrövlig, bilen rostade också före två års ålder och höll inte tillnärmelsevis Mazdas kvalite - på något plan. Har svårt att tro att Dacia skulle hålla Renaults klass ens.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-16 21:17
ENTJ1

Godkänt är väl helt godkänt för en bil i prisklassen,finns ju bilar för flerdubbla priset som får samma "godkänt".

#4 • Uppdaterat: 2015-10-16 22:03
Leif Kavander

Ger ingnting för ViBilägares rostbetyg. Kolla bilarna efter fem år. Då blir det ett mer rättvist betyg.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-19 11:36
Raphael

Min Renault Mégane II skapad i nådens år 2004 var helt rostfri, den fick beröm på Bilprovningen. Inga som helst problem med rost.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-19 17:46
Pi

Fast det är ju svårt att kolla 5 år gamla bilar när man testar en ny bilmodell... Och ViB är ju den enda biltidning som överhuvudtaget bryr sig om rostskydd vilket dom skall ha "cred" för.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.