Underredet är fritt från smuts- och fuktsamlande täckskivor, tanken av plast fäst i bottenplattan. Skärmkanterna bak samlar inte smuts. Plastinnerskärmar, dock bara ”halva” bak. Fuktsamlande ljudisolering vid vindrutestolpar. Skarvar under bilen är tätade, slitskyddet är bra. Bra, nedåtvänd tröskelskarv, trösklar med invändig behandling.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Märkligt. många positiva omdömen, med bara någon enstaka negativ kommentar. Dessutom en billig bil.
Och ändå bara en 3:a...?
En annan bedömd bil:
Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti.
Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt.
Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna.
Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk.
Pris dubbelt jämfört med Duster.
Betyg 4!
Jag kan inte se en röd tråd i dessa bedömningar.
Mycket bra att de annars så vanliga plastskivorna undertill saknas på Duster. Dessa smutssamlande plastsjok kommer att ge rostskador på många bilar i framtiden...
Att den här generationen fossilbilar rostar bort betyder absolut ingenting. De kommer inte finnas kvar i trafik om 10-15 år då bränslet straffbeskattas allt hårdare och de blir på tok för dyra att köra.
Det ligger en del i mayors inlägg. Att "investera" i en långlivad bil idag känns ganska tveksamt. Men det finns ju begagnade med mer eller mindre lång återstående livslängd som alternativ.
Jag undrar lite samma sak som hultarn ovan - med de kommentarer som ges i omdömet undrar jag varför betyget bara blir 3. Och utifrån de åtgärder Rostskyddsmetoder utför vid sina behandlingar undrar jag även vad man skulle förbättra på just denna modell om man lät behandla den.
Jag har själv behandlat min Octavia hos dem och då var det just hålrumsbehandling och slitskydd som bättrades på - med mycket gott resultat och en helt rostfri bil fem år senare.
På ett sätt skulle det också kunna vara klart bra att just i denna tid tilläggsbehandla en nyare bil - om det innebär att man kan köra den 10 år utan risk för problem, och sen antingen sälja eller skrota den för att köpa en vettigt prissatt elbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.