Dusters kaross är tillverkad helt och hållet i stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade inuti och är väl tätade genom limning, även på de känsligaste platser, det vill säga hörnen. Baktill finns ingen innerskärm. Men skärmkonstruktionen är bra, utan smutssamlande hylla och är väl behandlad.
Undertill är Duster ovanligt väl rostskyddad ända ut till bakvagnen, vilket få bilar är. Balkar och hålrum är behandlade, men just på testbilen aningen slarvigt.
Bränsletank och påfyllningsrör är av plastmaterial. Stänklappar saknas dock och dörrbalken är skarvad (bilden). Skärmbreddaren bak skyddar plåten men lär bli blästrad av vägsmuts.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Duster 4x4 1,5 dCiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.