Nästa artikel
Rosttest: Dacia Duster (2014)
Rost

Rosttest: Dacia Duster (2014)

Publicerad 28 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

 

Dusters kaross är tillverkad helt och hållet i stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade inuti och är väl tätade genom limning, även på de känsligaste platser, det vill säga hörnen. Baktill finns ingen innerskärm. Men skärmkonstruktionen är bra, utan smutssamlande hylla och är väl behandlad.

Undertill är Duster ovanligt väl rostskyddad ända ut till bakvagnen, vilket få bilar är. Balkar och hålrum är behandlade, men just på testbilen aningen slarvigt.

Bränsletank och påfyllningsrör är av plastmaterial. Stänklappar saknas dock och dörrbalken är skarvad (bilden). Skärmbreddaren bak skyddar plåten men lär bli blästrad av vägsmuts.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 4x4 1,5 dCi
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.