Dacia Duster har invändigt behandlad motorhuv, bagagelucka och dörrar, med genom limning väl skyddade skarvar. Hela karossen är tillverkad i stålplåt men väl skyddad undertill. Hela bottenplatttan är behandlad med ett skyddande slitskydd. Alla skarvar är därmed också skyddade.
Även hålrum och balkar har skyddats med vax. Framskärmarna har modern luftig infästning vilken minskar risken för rostangrepp. De har också heltäckande innerskärmar av hård plast. Bakskärmarna har bra modern konstruktion med delvis täckande innerskärmar.
Sparklådan är dessvärre skarvad mitt i bakre dörren vilken kan vara en något svagare punkt än omgivande ytor. Påfyllningsrör och bränsletank är av plast. På minuskontot hamnar nedåtvända skarvar i sparklådorna och avsaknad av stänklappar, vilket är invändningar som rostskydds-expert Thomas Widström har mot i stort sett alla bilar. Sammataget har Dacia Duster ett mycket bra rostskydd.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Duster 1.5 dCi LauréateBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur svårt kan det vara att erbjuda eftermontering av riktiga innerskärmar bak, skyddskåpor för sparklådornas skarvar och stänklappar? Importören skulle ju skitenkelt kunna fixa en femma i rostskyddsbetyg till Duster.
Hallo. Jag har eftermonterat Skärmar både fram och bak samt skyddkåpor. Prutade till mig det när vi köpte bilen. På bilprovninngen höll de på att trilla baklänges när de fick se hur bra rostskydd den har, de hade aldrig sett nåt liknande.... :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.