Nästa artikel
Rosttest: Citroen Xsara Picasso 1,8i (2000)
Rost

Rosttest: Citroen Xsara Picasso 1,8i (2000)

Publicerad 22 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Citroën är bra rustad för att stå emot rost. Behandlingen undertill är nogrannt genomförd. Bilen har plasttank, vilket är bra. Citroën Xsara Picasso är vettigt konstruetrad för att stå emot rost och har bra skärmkantskonstruktioner och innerskärmar. Betyget är en stark trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Citroën är bra rustad för att stå emot rost. Behandlingen undertill är nogrannt genomförd. Bilen har plasttank, vilket är bra. Citroën Xsara Picasso är vettigt konstruetrad för att stå emot rost och har bra skärmkantskonstruktioner och innerskärmar. Betyget är en stark trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.