Citroën DS3 har en kaross helt i stål, men är inte lika välbyggd som Audi A1. Huven är bara tätad i framkant och dörrarna och bakluckan bara i underkant. Invändig behandling saknas i motorhuv, men finns i dörrar och baklucka.
Innerskärmarna bak har dålig passform och är dessutom tillverkade i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. Det finns också risk för blästring av de utstickande skärmkanterna bak.
Minus blir det också för att invändig behandling helt saknas i balkarna under bilen och att många av underredets skarvar är otätade, speciellt i bakvagnen. Även DS3 saknar stänklappar som standard och slitskyddet under bilen är dessutom mycket snålt tilltaget, bara de absolut mest utsatta ställena är behandlade.
– Cittran har många brister i rostskyddet och det blir bara en tvåa i betyg, säger Thomas Widström. Lite räddas DS3 av att Citroën brukar ha hög kvalitet på stål och galvanisering. Det gör att bilarna klarar sig bra under de första åren, men sedan blir det problem.
Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS3 1.6 VTiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.