Nästa artikel
Rosttest: Citroën C6
Rost

Rosttest: Citroën C6

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

C6 har dörrar och motorhuv i aluminium vilket förstås innebär ett bättre skydd mot rost. Avrinningshålen i bakluckan är för små. Dörrens nedre plastlist skyddar från islag främst på andra bilar.

Innerskärmarna fram i plast är bra, tyvärr filtinnerskärmar bak. Bottenplattan saknar behandling helt. De mest utsatta skarvarna är skyddade men inte alla.

Plastsköldar täcker stora delar av underredet, under dem är skarvarna oskyddade och behandling saknas. Sköldarna gömmer grus och eventuella rostangrepp.Reservhjulsbaljan har slitskydd. Bränsletanken är av plast.

- C6 är sparsamt skyddad, sammanfattar Håkan Johansson. Filt är ingen bra lösning och vare sig hålrum eller bottenplatta har något rostskydd.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.