Nya Citroën C5 får rostskyddsbetyget sänkt ett snäpp jämfört med gamla C5. Allvarligaste kritiken är att bilen helt saknar invändig behandling, såväl i balkar som i dörrar och baklucka.
På minuskontot noteras även att innerskärmarna både fram och bak är i fuktsugande filtmaterial, att stänklappar saknas och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet. Bakluckan och dörrarna är bara tätade i nederkant och behandling saknas under de plastsköldar som täcker större delen av underredet. Flera skarvar under bilen är också bristfälligt tätade.
Plus blir det för att huven är gjord i aluminium och att skärmkanterna bak har vettig konstruktion. C5 har också en gedigen galvning och är modernt byggd med få skarvar i kaross och underrede. Men en bättre behandling skulle betyget blivit högre.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fick en av dom första nya C5:orna juni-08. (1,6 HDI.) Jag sköter bilen bra med handtvätt, underspolning m.m. Bilen förvaras i varmgarage och har nu passerat 7300 mil. Jag är noggrann med olika kontroller bl.a. då med att undersöka om man kan se någon antydan till rost någonstans. Det finns INGEN antydan till rost på bilen någonstans. Har kollat både ovan och under.
För övrigt, en bil utan ett enda fel hittills. Är mycket nöjd med mitt bilval
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.