Citroën C5 har bra förzinkning, tjockleken på zinklagret varierar mellan 7 och 10 my, enligt fabriksuppgifter. På pluskontot noteras också att huven är gjord av aluminium och att skärmkanterna bak har vettig konstruktion.
Mindre bra är att C5 numer helt saknar invändig behandling i balkar, dörrar och baklucka. Skarven i bakluckan är enbart limmad längst ned och ett par decimeter uppåt längs sidorna och ej i hörnen. Samma är läget med fram- och bakdörrarna, men här limmas det bara fyra centimeter uppåt. Dörrkanternas vassa hörn är alltid svåra att skydda.
Behandling saknas också under de plastsköldar som täcker underredet. Här är också flera skarvar under bilen bristfälligt tätade.
Jämfört med den testbil som vi inspekterade 2008 är C5 numer utrustad med stänklappar fram – till skillnad mot koncernsyskonet Peugeot 508. Det motverkar tidig blästring av skärmar och tröskellåda som nu också blivit inkapslad med plastskydd. Det är bra med tanke på blästring, men kan på sikt bli en rostfälla om smuts och salt tränger in bakom plasten.
Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C5 TourerBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha, nu tänker man: "Är det bra eller dåligt med stänklappar fram?
Sitter de inte där, så blir det blästring - inte bra.
Sitter de där, så samlar de smuts - inte bra."
Jag har stänklappar fram och inte har det rostat bakom dem. Dock satte jag en transparent plastfilm på framskärmen för att skydda lacken, så inte stänklappen skaver igenom lacken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.