Nästa artikel
Rosttest: Citroën C5 Aircross (2019)
Rost

Rosttest: Citroën C5 Aircross (2019)

Publicerad 16 maj 2019
Citroën C5 Aircross.
Ingen risk för blästring, men smutssamlande ”koppar” baktill. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossdelarna är av stålplåt, med två undantag: motorhuven är av aluminium (dessutom väl tätad  i framkant) och bakluckan är av plast. Dörrarna är bara tätade i nederkant och en decimeter uppåt. Skärmkanter och trösklar har plastskydd, blästringsrisk föreligger inte.

Underredet har några få täckskivor av plast. Vissa balkar har bra vaxbehandling och skarvarna i bottenplattan är väl tätade. Slitskyddet är godkänt, fram till bakvagnsupphängningen. Fjäderfästena bak är utformade som smuts- och fuktsamlande ”koppar”. Trösklarnas skarvar är nedåtvända men har välgjorda tätningar. Plastinnerskärmar fram och bak.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-16 09:00
Hackenbush

3/5 är inte så bra betyg på detta tvärdraget.

#2 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:01
hultarn

Blev förvånad när jag såg betyget, tog för självklart att det skulle bli en 4 på den recensionen...
Och har inte alla fjäderben "koppar"? Som i många fall har inga eller få dräneringshål, här var det ovanligt många.

#3 • Uppdaterat: 2019-05-16 14:55
Raphael

En 3:a innebär normal svensk Volvo-klass på rostskyddet.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-16 14:56
Raphael

Volvo V60 Cross Country (2019) har också 3 av 5, testet finns att läsa här längre ner...

#5 • Uppdaterat: 2019-05-16 19:41
Peugo

Man kan inte se hur rostskyddet ser ut i förhand, det har vi vi som följt med länge insett och det betyder att man kan sluta vara rädd att köpa en bil med tex. 2/5 i rostskyddsgissningen.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-16 21:02
jete

P 60-talet var "kopparna " för fjädern utformade som på bilden. Samlade våt sand och rostade bort. Kopparna skall vara vända "upp och ner" istället, så rinner vattnet ut utan dräneringshål. En bra "tvärtemot-konstruktion". Tror att min 740 hade sådana.

#7 • Uppdaterat: 2019-05-17 10:53
hultarn

jete: sådär ser de ju ut fortfarande på 10-talet på många bilar, bl.a. VW och Volvo. Som alltså samlar smuts.

#8 • Uppdaterat: 2019-05-17 14:05
Raphael

Honda fick 2 av 5, men ägarna verkar obekymrade av det.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-08 14:15
Micke82

Ja, 3/5 låter lite i underkant med tanke på de lovorden som framkommer i artikeln.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.