Underredet har några få täckskivor av plast. Vissa balkar har bra vaxbehandling och skarvarna i bottenplattan är väl tätade. Slitskyddet är godkänt, fram till bakvagnsupphängningen. Fjäderfästena bak är utformade som smuts- och fuktsamlande ”koppar”. Trösklarnas skarvar är nedåtvända men har välgjorda tätningar. Plastinnerskärmar fram och bak.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
3/5 är inte så bra betyg på detta tvärdraget.
Blev förvånad när jag såg betyget, tog för självklart att det skulle bli en 4 på den recensionen...
Och har inte alla fjäderben "koppar"? Som i många fall har inga eller få dräneringshål, här var det ovanligt många.
En 3:a innebär normal svensk Volvo-klass på rostskyddet.
Volvo V60 Cross Country (2019) har också 3 av 5, testet finns att läsa här längre ner...
Man kan inte se hur rostskyddet ser ut i förhand, det har vi vi som följt med länge insett och det betyder att man kan sluta vara rädd att köpa en bil med tex. 2/5 i rostskyddsgissningen.
P 60-talet var "kopparna " för fjädern utformade som på bilden. Samlade våt sand och rostade bort. Kopparna skall vara vända "upp och ner" istället, så rinner vattnet ut utan dräneringshål. En bra "tvärtemot-konstruktion". Tror att min 740 hade sådana.
jete: sådär ser de ju ut fortfarande på 10-talet på många bilar, bl.a. VW och Volvo. Som alltså samlar smuts.
Honda fick 2 av 5, men ägarna verkar obekymrade av det.
Ja, 3/5 låter lite i underkant med tanke på de lovorden som framkommer i artikeln.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.