Även slitskyddet får godkänt och erfarenhetsmässigt använder Citroën dessutom en galvning som brukar kunna stå emot rosten de första åren. Men Cactus har också en hel del brister. Allvarligast är de undermåliga tätningarna i motorhuv, dörrar och baklucka. Där saknas även invändig behandling – något som kan bli en rostfälla på lite sikt. Balkarna under bilen är inte heller behandlade inuti.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker att lagen ska ändras när det gäller rostskydd!
Om tillverkare av ett bilmärket har 12år rostskydd då ska dom se till att den håller 12 punkt Slut. Kravet tillverkare kan ställa mot bilägare är att denne servar bilen hos märkes verkstad.
Jag ser ett annat problem. Det är att bilarna idag blir hopplöst dyra att reparera (mekaniska ) så att rosten är inte längre en fråga som det var förr när bilar var billiga att reparera men dåliga ur rost synpunkt!
Nå så mycket jävligt, hur i hela ******... tänker man på Citroen. Jag kan nästan inte tro att det är sant.. Dessa grodätare alltså, att dom ALDRIG lär sig nåt. Vi som allvarligt funderat på Cactus som en andrabil men att den inte finns som diesel och automat har varit ett problem för oss som vi på senare tid övervägt att kunna leva med, om än ganska motvilligt. Men nu detta också. Nej nu åker Citroen i Soptunnan. Jag som trodd att märket hade tagit "omtag" och ryckt upp sig. Skaffat sig ambitioner att faktiskt vara ett märke att räkna med. Ja jävlar vad man kan bedra sig.. Det lönar sig att vänta med bilköp här i Sverige, ju längre desto bättre. Vela länge fram och tillbaks innan du bestämmer dig för annars är risken överhängande att du köper grisjäveln i säckjäveln.. Ha ha haaa.. Ursäkta men jag finner det hela en smula komiskt.. Citroen kör alltså på i "ullstrumporna" och försker sälja in sig själva som ett nytänkande märke som siktar betydligt högre än tidigare. Men de glömde säga att de gör det med samma värdelösa tillvägagångssätt som tidigare.. Kan nån snälla skjuta Citroen!
Har du haft en dålig dag "StarClass"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.