Hela karossen, även framskärmarna som tidigare var av plast, är numera i galvaniserad plåt. Motorhuven är av aluminium. Bakluckans och dörrarnas skarvar är tätade genom limning, men mer återhållsamt än tidigare – bara nedre delar och ett stycke uppåt. Hörnen på framdörrarna är inte skyddade. Behandling inuti saknas.
Bakdörren ligger innanför nedre delen av bakskärmen varför viss risk för blästring finns. C4 har plastinnerskärmar fram och bak och har en bra och modern bakskärmskonstruktion. Undertill är bilen till största delen oskyddad. Det finns viss underredsmassa på de yttre delarna, annars ingenting. C4 har heller inget skydd i balkar, hålrum eller dörrar. Många skarvar är helt otätade.
Bränsletank är av plast med påfyllningsrör i plast. Stänklappar saknas. Bilen är bra byggd och har bra galvanisering men dålig efterbehandling.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën C4 e-HDi 110 EGS ExclusiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.