Nästa artikel
Rosttest: Citroën C4 (2011)
Rost

Rosttest: Citroën C4 (2011)

Publicerad 15 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Hela karossen, även framskärmarna som tidigare var av plast, är numera i galvaniserad plåt. Motorhuven är av aluminium. Bakluckans och dörrarnas skarvar är tätade genom limning, men mer återhållsamt än tidigare – bara nedre delar och ett stycke uppåt. Hörnen på framdörrarna är inte skyddade. Behandling inuti saknas.

Bakdörren ligger innanför nedre delen av bakskärmen varför viss risk för blästring finns. C4 har plastinnerskärmar fram och bak och har en bra och modern bakskärmskonstruktion. Undertill är bilen till största delen oskyddad. Det finns viss underredsmassa på de yttre delarna, annars ingenting. C4 har heller inget skydd i balkar, hålrum eller dörrar. Många skarvar är helt otätade.

Bränsletank är av plast med påfyllningsrör i plast. Stänklappar saknas. Bilen är bra byggd och har bra galvanisering men dålig efterbehandling.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C4 e-HDi 110 EGS Exclusive
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.