Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
C3 Picasso är en modernt konstruerad bil med få skarvar i karossen. Men en nackdel är att bilen är byggd helt i stålplåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar.
Picasso saknar också invändig behandling i balkarna under bilen samt i dörrar, huv och baklucka. Andra minusposter är att dörrarnas och bakluckans skarvar bara är delvis tätade och att stänklappar saknas.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
C3 Picasso är en modernt konstruerad bil med få skarvar i karossen. Men en nackdel är att bilen är byggd helt i stålplåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar.
Picasso saknar också invändig behandling i balkarna under bilen samt i dörrar, huv och baklucka. Andra minusposter är att dörrarnas och bakluckans skarvar bara är delvis tätade och att stänklappar saknas.
Underredet har ett slitskydd av PVC, men bara på de allra mest utsatta ställena. Dessutom är dörrtrösklarnas skarvar otätade och vända nedåt, mitt i hjulsprutet. Även skarvarna längst bak, bakom bakaxeln, saknar tätningar.
Plus i protokollet blir det för att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion, att bra innerskärmar av plast finns runt om och att bränsletank/bränsleledningar är av plast.
Men det hjälper inte för totalbetyget. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger C3 Picasso underkänt.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.