Nästa artikel
Rosttest: Citroën C3 1,4i SX Komfort
Rost

Rosttest: Citroën C3 1,4i SX Komfort

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

C3 är modernt byggd med få skarvar i karossen. Mindre bra är att den är helt i plåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar. Bilen saknar också invändig behandling i balkar och hålrum och huven är bara grundlackad på undersidan. Andra minusposter är att bakluckans skarvar bara är limmade halvvägs upp och dörrarna bara i nederkant.

Underredet har ett slitskydd av PVC på de mest utsatta ställena men dörrtröskelns skarvar är öppna och oskyddade, liksom karosskarven i golvet bak.

I det läget hjälper det inte att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion, att bra innerskärmar av plast finns runt om, att bilen har stänklappar och att bränsletank/bränsleledningar är av plast. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger ändå ett underkänt betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.