Citroën C-Crosser har visserligen välgjorda tätningar i huv, baklucka och dörrar, men saknar helt invändig behandling. Lika torrt är det i balksystemet under bilen.
Underredet består av stora oskyddade plåtytor med en mängd öppna skarvar och det går att hitta även verkligt allvarliga rostfällor. Vid fjäderbenens övre infästning samlas mängder av blöt lort som lägger sig över otätade skarvar, skyddade endast av grundlack. I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av filt som suger åt sig saltvatten.
Den blöta filten ligger an mot bakskärmarnas invikta plåtkant. Bakom framhjulen – mitt i sprutet – finns också öppna skarvar som på testbilen var igensatta av våt smuts. Några stänklappar till skydd för underredet finns inte. Bränsletanken är, otidsenligt nog, av plåt.
Citroëns japanska rostskydd får sämsta möjliga betyg, en etta.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.