Rostskyddet på Chevrolet Orlando har en hel rad brister och bilen är mycket nära att få sämsta möjliga betyg, en etta, i slutomdöme.
Hela karossen är i stålplåt och dörrar, huv och baklucka har bristfälliga tätningar och saknar invändig behandling. Under bilen finns en mängd otätade skarvar och slitskyddet är bara sporadiskt. Det finns enbart på de absolut mest utsatta ställena.
Dessutom saknas invändig behandling i underredets balkar. Ett försök har gjorts att spruta tröskellådorna på insidan, men resultatet är mycket bristfälligt. På minuskontot noteras också att bränslepåfyllningsröret är i plåt (men tanken är av plast). Minus blir det också för att stänklappar saknas.
På pluskontot noteras att de undre länkarmarna fram är i aluminium, att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion och att bra innerskärmar av plast finns i både de bakre och främre hjulhusen.
– Orlando är farligt nära en etta. Det som räddar bilen från bottenbetyg är innerskärmarna i plast och skärmkanterna bak, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Chevrolet Orlando 2.0D LTZ PlusBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.