Plasttank och måttligt täckande innerskärmar plus galvanisering är det enda förmildrande som går att påvisa angående rostskyddet på Chevrolet HHR, en bil som tas in av GM Norden AB och som tillverkas i Mexiko.
Sällen eller aldrig har en ny bil varit mer i behov av en importbehandling är denna Chevrolet HHR, men en sådan görs alltså inte. Enligt tillverkaren uppfyller bilen rostskyddsspecifikationerna, också för Norden. Rostskyddsgarantin är på sex år.
Bilen saknar allt vad kompletterande rostskydd heter. Snarare har tillverkaren sett till att förkorta livslängden genom att använda ett sorts fogskum som tätningsmassa under bilen – ett skum som kommer att binda fukt vad tiden lider, enligt rostskyddsexpert Thomas Widström.
Bilen är helt plåtren under och nästan inga skarvar är tätade. Dörrarnas plåtskarvar är endast ihopvikta, utan fog. I framskärmarna, där innerskärmarna är för smala för att hindra allt vägsprut, är de känsliga skarvarna helt otätade. På den inspekterade bilen hade för övrigt rostangrepp redan uppkommit på länkarmar och i fjäderbensfästen.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.