Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Chevrolet Epica har nog mer motståndskraft mot rost än Chevrolet-bilar som byggts i USA, men för svenska förhållanden räcker det inte långt. Huv, baklucka och dörrar har visserligen fått skarvarna tätade, men någon inre behandling finns inte.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Chevrolet Epica har nog mer motståndskraft mot rost än Chevrolet-bilar som byggts i USA, men för svenska förhållanden räcker det inte långt. Huv, baklucka och dörrar har visserligen fått skarvarna tätade, men någon inre behandling finns inte.
Undertill finns ett tunt lager PVC som slitskydd, men det var redan bortnött på sina håll. Bilen saknar stänkskydd så grus och smuts blästrar underredet.
Inuti underredets balksystem består skyddet bara av grundlack och fiberoptiken avslöjar ett lapptäcke av förstärkningsplåtar som ligger på varandra. Något skydd mellan lagren finns inte och där kommer rosten säkert att få fäste.
Trösklarna är av gammalmodig konstruktion med skarven vänd nedåt. Utanpå har det monterats en plastkjol som inte tar tätt. Massor av blött grus samlas vid domkraftsfästena.
Även vid skärmkanterna kan det samlas fukt och grus. Baktill sitter innerskärmar av filt som på testbilen var genomblöta.
Bränsletank av plast som hänger i aluminiumfästen är ett litet plus, men betyget blir en svag tvåa.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.