Nästa artikel
Rosttest: Chevrolet Alero 2,4 L (2000)
Rost

Rosttest: Chevrolet Alero 2,4 L (2000)

Publicerad 22 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Chevrolet Alero följs av sex års rostskyddsgaranti. Bilen är till stor del galvad.Förutom galvlager och ytlack finns emellertid inte ett uns behandling av Chevrolet Alero.

I bakre hjulhusen sitter rejäla innerskärmar, men det är också den enda typ av ytterligare rostskydd som går att hitta. Undertill är bilen rena skräckexemplet på rostkänslig konstruktion och bristande skydd. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder ordet "bedrövligt". Det är synligt även för en lekman.

Underredet är ett lappverk av plåtar, skarvar och fogar och det finns varken tätningar eller slitskydd som hindrar saltvatten och smuts att börja fräta.
Bränsletanken är av plåt och hade redan börjat rosta på testbilen. Bromsrören ligger oskyddade.

Den svenske generalagenten hävdar att man har få problem med rost på amerikanska bilar. Vi Bilägares rostexpert har en annan erfarenhet. Betyget blir underkänt med minus.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.