Underredet täcks av både plast- och filtskivor, under dem är slitskyddet bra. Bra skyddsbehandling i alla hålrum. Främre stänklappar saknas. Bakre ljuddämparen är av rostfritt stål, mycket plast runt skärmkanter och trösklar.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Exakt Shogun.
Det är många olika faktorer ute i trafiken som kan påverka.
Och dessutom så hela ytbehandlingen på en fabrik kan ha tillfälliga dippar i kvaliten beroende på färg och kemikalier.
Det sista är nog en stark faktor.
Säga vad man vill om BMW - men lack och rostskydd har de sällan fallerat på. Om min stackars Mazda haft hälften så bra lack som min BMW hade hade jag varit nöjd.
BMW hade ju stora problem 2000-2005 eller när det nu var, kanske lite senare, rost lagades och lack fixades, dock var de hårda att det endast rutinmässigt var OK för vissa datum, uppstyrt från tyskland som jag minns det, finns säkert fler som minns detta.
Läs tex:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?350171-Kolla-upp-rosten-p%E5-era-BMW!
Har läst på något annat ställe tidigare, samt en kollega på jobbet som var på fel sida med några dagar om tidigare nämnda datum, verkstaden beklagade men sa att de var hårt styrda från vad "tyskarna OK:at", den bilen lever inte längre pågrund av just rost, tror det var en 2004, men är inte säker längre. Även en annan kollega hade stora problem med sin 320, vilket båda bilarna var, båda kombi.
Tyskarna levererar igen. Japanerna har mycket att lära..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.