Nästa artikel
Rosttest: BMW X2 (2019)
Rost

Rosttest: BMW X2 (2019)

Publicerad 7 juni 2019
BMW X2.
Perfekt injusterade dörrar gör att det inte finns någon blästerrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
De flesta karossdelarna är av vanlig stålplåt, men motorhuven är av aluminium och bakluckan av plast. Dörrarna har bra invändig behandling och saknar plåtfals vänd inåt. Plast runt skärmkanter, i nederkant av dörrarna och i trösklar. Perfekt injusterade dörrar, ingen blästerrisk.

Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Även under dem finns ett bra rostskydd. Nedåtvända tröskelskarvar med mycket bra behandling/tätning. Alla hålrum under bilen är behandlade och slitskyddet mot golvet är mycket bra. Aluminium i en del komponenter under bilen, exempelvis i främre krockbalken, men hjulupphängningarna är av vanligt stål.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-07 11:23
Klarsynt

Trevligt! Rolig läsning, för en gångs skull =)

.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-10 10:35
StarClass

Ska BMW till sist få bukt med rosten på bakluckorna, genom att göra dem i plast? Kanske det enda rätta alternativet. Bedömningen av testet låter ju onekligen mycket positivt så man måste ju tillstå att det är bra jobbat av BMW. Kan de nu också få till motorer som inte riskerar haverier så är de att räkna med igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.