BMW X1-karossens dörrar och huvar är av plåt. Limningen av skarvar i dörrar och huvar är väl utförd och på insidan finns en vaxprodukt som har applicerats med ordentlig spridning. Även inne i främre krockbalkar finns ordentlig behandling – bra! Innerskärmarna bak är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt. De ligger an mot plåten med bara lack som skydd. Innerskärmarna fram är av plast. Underredet täcks till stora delar av sköldar av ”plastfilt”. Under dem finns ett ordentligt PVC-slitskydd och skarvarna är väl tätade också undertill. Plasttank, hållarband av rostfritt. Batteriet är placerat i en plastlåda under bagageutrymmet (bild till hö.).
Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW X1 xDRIVE20d sportlineBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det låter märkligt att man har filt i innerskärmar bak. Men samtidigt förstår man hur de dämpar ljudet från grussprut från däcken mot om de varit i plast. Då hade de smattrat mer från hjulhusen. Om bara filten inte ligger mot plåt så kan den vara blöt i många år utan att det gör något, men annars är det en sämre konstruktion tycker jag. Oftast är det ute i kanterna mot skärmen som de är fästa och det är just där det rostar som mest. Har man aluminiumskärmar så spelar det ingen större roll.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.