Hög andel aluminium ger plus i protokollet, men det har slarvats med limningen. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
På 7-serien är karosstommen i stål medan de lösa karosspanelerna (dörrar, huv och baklucka) är av aluminium. Huven och framkanten på dörrarna är slarvigt limmade och innerskärmarna bak är klädda med filt. Tack vare aluminiumet är rostrisken låg.
Under bilen sitter stora täckkåpor av filt/plast med bra behandling bakom dessa och i alla hålrum. Fram- och bakvagn är av aluminium medan bränsletanken är av plast. Avgasröret är av vanligt plåt, medan dämparna är rostfria.
Hög andel aluminium ger totalt en femma i betyg – bättre än övriga BMW-modeller.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Under bilen sitter stora täckkåpor av filt/plast med bra behandling bakom dessa och i alla hålrum. Fram- och bakvagn är av aluminium medan bränsletanken är av plast. Avgasröret är av vanligt plåt, medan dämparna är rostfria.
Hög andel aluminium ger totalt en femma i betyg – bättre än övriga BMW-modeller.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns det överhuvudtaget NÅGON ny bil med låg ljudnivå där man inte använder filt på utsidan?
Förr i världen kunde man uppnå låg ljudnivå utan sådana billiga tricks.
Varför tycks det inte vara möjligt längre?
Och har dessa heltäckande plastsköldar någon inverkan på ljudisoleringen - även då de inte har filt på baksidan?
Hur gjorde dom förut om tillverkarna inte kunde fuska med filt?
Underlig utveckling och det är ingen som tagit upp frågan på allvar.
Kommer ihåg 1988 då Mercedes W124 300E och Opel Senator var de tystaste bilar Teknikens Värld testat, i Senatorn kunde man föra ett samtal med baksätespassagerarna i 200 km/t utan problem och vikten var ändå inte hög så vem hittade på filtarna och varför?
Motorn har en mer än dubbelt så stor cylindervolym på 4395 cc (som de övriga bilarna med dieselmotorerna som oftast är på 2000 cc) och bilens tjänstevikt är 2215 kg. Trots att bilen drivs av bensin och är fyrhjulsdriven, är förbrukningen bara 8,5 l/100 km och CO2 197 g/km.
En lika stor dieselmotor på 449 hk i den bilen som då blivit ännu tyngre skulle nog haft ungefär samma CO2 utsläpp, eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.