BMW: s nya 5-serie har ett utmärkt rostskydd och är den första testbil på länge som får en femma i betyg. Huv, framskärmar och dörrar är i aluminium och samma sak gäller hjulupphängningar och en rad andra chassidetaljer.
Tätningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och bakluckan, som är i stålplåt, är invändigt behandlad. BMW har också konstruerat om skärmkanterna bak, som på den tidigare modellen hade en smutssamlande hylla.
Under bilen är alla balkar invändigt behandlade och skarvarna är bra tätade. BMW har också kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.
På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet, som på gamla 5-serien (rostbetyg: 4) var helt rostfritt.
På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, men resten är rostfritt.
– Trots några missar är nya 5-serien en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Det motiverar högsta betyg, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 530dBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar om den test gäller också för 520 d 2010 års.
MVH Carol
Kanonbil! Köp en, jag har en själv! :D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.