Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya 5-serien har huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast, precis som sparklådan. Innerskärmarna är av hårdplast med inlägg av filt som dämpar ljud men inte kommer i kontakt med plåtytor och därför inte utgör någon grogrund för rost.
Skärmarna har fortfarande konventionell utformning med smutssamlande hylla på insidan. Stänklappar saknas. Framvagn och bakvagn är helt i aluminium.
Baklucka och dörrar är bra limmade. Det finns skyddande vax inuti dörrarna. Däremot är hålrum och balkar sparsamt behandlade, sämre än på förra modellen. Skarvar är tätade med pvc. Undertill täcks all plåt av skyddande plastluckor som skruvats i chassiet. Plåten är endast grundlackad. Avgassystemet är av rostfritt stål och bränsletanken av plast.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har invändningar mot den sparsamma invändiga behandlingen av balkar, skärmkanternas utformning bak, avsaknad av stänklappar och att den nya tekniken att blanda plåt och aluminium är oprövad. Det kanske fungerar bra men innebär en uppenbar risk.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.