Nästa artikel
Rosttest: BMW 520i (2003)
Rost

Rosttest: BMW 520i (2003)

Publicerad 22 september 2003 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Nya 5-serien har huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast, precis som sparklådan. Innerskärmarna är av  hårdplast med inlägg av filt som dämpar ljud men inte kommer i kontakt med plåtytor och därför inte utgör någon grogrund för rost.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya 5-serien har huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast, precis som sparklådan. Innerskärmarna är av  hårdplast med inlägg av filt som dämpar ljud men inte kommer i kontakt med plåtytor och därför inte utgör någon grogrund för rost.

Skärmarna har fortfarande konventionell utformning med smutssamlande hylla på insidan. Stänklappar saknas. Framvagn och bakvagn är helt i aluminium.

Baklucka och dörrar är bra limmade. Det finns skyddande vax inuti dörrarna. Däremot är hålrum och balkar sparsamt behandlade, sämre än på förra modellen. Skarvar är tätade med pvc. Undertill täcks all plåt av skyddande plastluckor som skruvats i chassiet. Plåten är endast grundlackad. Avgassystemet är av rostfritt stål och bränsletanken av plast.
 
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har invändningar mot den sparsamma invändiga behandlingen av balkar, skärmkanternas utformning bak, avsaknad av stänklappar och att den nya tekniken att blanda plåt och aluminium är oprövad. Det kanske fungerar bra men innebär en uppenbar risk.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.