Nästa artikel
Rosttest: BMW 5-serie Touring (2017)
Rost

Rosttest: BMW 5-serie Touring (2017)

Publicerad 20 oktober 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
BMW 5-serie Touring.
Påkostat bygge med väl genomförd behandling. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya 5-serien är mycket påkostat byggd. Såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka är av aluminium. Samma material har använts i inre delen av hjulhusen och fjäderbens-infästningarna fram, liksom i en mängd chassikomponenter. Bland annat är hela framvagnen, inklusive motorvaggan, av aluminium och samma sak gäller bakvagnen, utom de undre bärarmarna.

En välgjord inre behandling finns i dörrarna och i alla balkar och hålrum under bilen. Avgassystemet är till stor del rostfritt och under de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är dessutom ordentligt tätade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-21 19:21
Saslam

Bmw fina flygplansmotorer i FW-190 ;)

#2 • Uppdaterat: 2017-10-20 17:57
milkylainen

Kanske marknadens bästa rostskydd?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.