Nästa artikel
Rosttest: BMW 5-serie (2017)
Rost

Rosttest: BMW 5-serie (2017)

Publicerad 2 maj 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
BMW 5-serie.
Påkostat bygge och väl genomförd behandling. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya 5-serien är mycket påkostat byggd. Såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka är av aluminium. Samma material har använts i inre delen av hjulhusen och fjäderbensinfästningarna fram, liksom i en mängd chassikomponenter. Bland annat är hela framvagnen, inklusive motorvaggan, av aluminium och samma sak gäller bakvagnen, utom de undre bärarmarna.

En välgjord inre behandling finns i dörrarna och i alla balkar och hålrum under bilen. Avgassystemet är till stor del rostfritt och under de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är dessutom bra tätade.   

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-02 15:50
hultarn

Men, jag ser inga stänklappar fram? Är det då inte risk för blästring av dörrarnas nederdel? Varför omnämns detta bara på en del bilar, ViB?

#2 • Uppdaterat: 2017-05-02 18:36
Axa

Hultarn
Markfrigången är så låg så att det inte behövs?

#3 • Uppdaterat: 2017-05-03 12:06
Axa

Jag tror som partikel skriver, snärtigheten beror nog på motoralternativ.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-02 18:34
milkylainen

Finbygge. Hoppas bara drivlinan inte är så tråkig som nuvarande pråmen.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-02 20:40
milkylainen

Älskar folk som bromsar på det här forumet. Värsta dagiset. Jag äger en F10 MY2016. När jag säger att drivlinan är tråkigt skit så menar jag det. Den är tråkig så in i helvete.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.