Nästa artikel
Rosttest: BMW 5-serie (2016)
Rost

Rosttest: BMW 5-serie (2016)

Publicerad 18 november 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
BMW 5-serie får toppbetyg i Vi Bilägares rosttest. Aluminiumdelar och välgjorda limningar och tätningar bidrar till betyget.

BMW:s 5-serie får högsta rostskyddsbetyg. Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium, liksom hjulupphängningar och en del andra chassidetaljer. Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade.

Slitskyddet är bra och skarvarna noggrant tätade. BMW är dessutom behandlad med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och en bakre ljuddämpare är rostfri. På minussidan noteras bara två saker. Stänklappar saknas och innerskärmarna, både fram och bak, är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-18 15:16
adzam

En kompetent bil!?

#2 • Uppdaterat: 2016-11-18 14:41
milkylainen

Umm. Ni gjorde ju ett rosttest på 5:an alldeles nyss? Vad skulle skillnaden vara? Det här är ju inte den nya modellen ändå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.