BMW:s 5-serie får högsta rostskyddsbetyg. Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium, liksom hjulupphängningar och en del andra chassidetaljer. Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade.
Slitskyddet är bra och skarvarna noggrant tätade. BMW är dessutom behandlad med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och en bakre ljuddämpare är rostfri. På minussidan noteras bara två saker. Stänklappar saknas och innerskärmarna, både fram och bak, är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En kompetent bil!?
Umm. Ni gjorde ju ett rosttest på 5:an alldeles nyss? Vad skulle skillnaden vara? Det här är ju inte den nya modellen ändå.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.