Nästa artikel
Rosttest: BMW 5-serie (2015)
Rost

Rosttest: BMW 5-serie (2015)

Publicerad 16 april 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
BMW 5-serie var bäst rostskyddad. Läs hela testet i nr. 4 av Vi Bilägare.
BMW 5-serie Touring har inte bara rikligt med aluminium i konstruktionen, bilen är även rostskyddsbehandlad bakom underredets fuktsamlande plastsköldar.
Även BMW:n får högsta rostskyddsbetyg och är till och med snäppet bättre än Audin. Huv, framskärmar, dörrar och baklucka är av aluminium och samma sak gäller hjulupphängningar och en del andra chassidetaljer.
 
Limningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Slitskyddet är bra och skarvarna noggrant tätade. BMW:n är dessutom behandlad med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och en bakre ljuddämpare är rostfri.
 
På minussidan noteras bara två saker. Stänklappar saknas och innerskärmarna, både fram och bak, är av ett filtmaterial som kan suga åt sig fukt.   
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-16 18:05
systembolaget

Mkt trevlig läsning, det går om man bara vill, det syns här, snyggt jobbat BMW.
Nu är det upp till alla andra fabrikat, att visa att de också kan.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-17 09:39
Simon no1

Visst blir det lite märkligt när en bil har bättre rostskydd än en annan men båda får full pott, dags att ändra skalan till en 10 gradig kanske ?

#3 • Uppdaterat: 2015-04-17 10:36
muskorv

Eller så kanske man inte ska tala om betyg överhuvudtaget, i synnerhet då man historiskt gjort felbedömningar och inte har möjlighet att väga in sådant som lackkvalitet. Ett betyg kan i det här sammanhanget lätt uppfattas som en absolut sanning.

Korrosionprognos vore nog en bättre benämning.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-18 09:20
Swemba

@Simon no1. Vaddå 10? Det finns ju fler än 10 bilar och det lär inte finns två som har EXAKT samma egenskaper. Nej, skalan får nog bli 1 - 10.000 i så fall ...

#5 • Uppdaterat: 2015-04-19 11:31
Roger Skagerström

Säga vad man vill om BMW men sånt här kan de (med vissa undantag i historien antar jag). Iallafall min 09'a har nån form av keramisk lack som är så hård att får man väl repor i klarlacken går de knappt att polera bort ;). Färglagret är TJOCKT och först nu när bilen är 6 år har det börjat komma rost - på bromskivorna. På mina kära gamla Mazdor har det väl tyvärr kommit efter 4 veckor ;)

#6 • Uppdaterat: 2015-04-19 15:06
VW Polo 2012

Men aluminium oxiderar i alla fall. Titta bara på gamla Volvo vars baklucka var
i aluminium, som oxiderade så pass att lacken på bilen stack all världen väg.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-27 22:10
Raywave

@Roger S: rost på bromsskivorna betyder bara att du bromsat för lite...
Jag bytte bromsskivor på min Rx-8 först efter 12 år... Då var det inte pga rost utan ojämnt slitage. Det finns inte minsta antydan till rost på bilen nånstans, trots att den rullat även vintertid. Jag har även en Mazda 6 -13, det finns ingen rost på skivorna på den, och ingen annanstans heller.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-24 02:07
robotize

Mycket bra BMW, bäst på rostskydd också! Hur ska detta sluta? :D

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.