Tidigare 3-serie var bra rostskyddad och BMW är tämligen noga även med nya modellen. Dörrar, huv och baklucka har fått en ordentlig vaxbehandling inuti. I huven behövs ett gott skydd, för bilen drar in mycket smuts framtill i motorrummet.
Tidigare underredsbehandling har ersatts av stora plastsköldar som dels skyddar underredet från smutssprut, dels förbättrar aerodynamiken. Under sköldarna skymtar plåtskarvar som är väl tätade med lim. Balkarna har fått ett inkråm av vax. Reservhjulsbaljan är av plast och helt rostfri, liksom bränsletanken.
Några partier av karossen riskerar dock att angripas av rost. Innerskärmarna bak är av fuktsamlande filt och skärmkantens vikning är gammaldags och en riskabel smutsfälla.
– Rena 70-talsstuket, kommenterar Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.
Han bedömer dock nya 3-serien som tillräckligt välbyggd och bra behandlad för att förtjäna en fyra i betyg.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.