Väl tätade skarvar och exemplariskt rostskydd på balkarna under bilen ger BMW 320d GT bra betyg för rostskyddet.
I 3-seriens olika versioner, även GT, är alla karossdelar av stålplåt (5-serien har dörrar, motorhuv och framskärmar av aluminium). Genomgående väl tätade skarvar. Motorhuv och baklucka har ordentligt rostskydd på insidan. Innerskärmar av ”plastfilt” fram och bak men bra behandling under dem.
Dörrarna är väl rostskyddade och har en annorlunda, limmad skarv med fogen ”inåt”, vilket förefaller vara en bra konstruktion – tiden får utvisa (se bild). Väl tätade skarvar undertill och balkarna har ett exemplariskt rostskydd med utmärkt spridning. I skarven vindrutestolpe/framskärm finns skumplast, dock av en måttligt fuktkänslig kvalitet.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gamla borgerliga dygder -hel och ren inunder -anstår en premiumbil!
Som sagt. Eftersom man inte ser den hela limmade skarven längre så ser man inte om angreppet börjar på insidan. Vackert men kan vara nog så förrädiskt om det inte är välgjort på insidan. Rostangrepp börjar oftast i skarvar av olika slag. Gömma skarvarna har väl traditionellt vart en jättedålig ide, men som sagt, återstår att se.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.