BMW 320d.
Välbehandlat med vax, men filtmaterial samlar blött grus och fukt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossen är helt tillverkad av stålplåt. Huv, dörrar och baklucka är väl tätade med limsträngar ända ut i hörnen och behandlade med vax inuti. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte kan samla smuts, balkarna under bilen har invändig behandling.
Hjulupphängningarna är av aluminium och även avgassystemets slutdel är gjord i rostfritt material. Bränsletanken är av plast. Underredet täcks av ljuddämpande sköldar av filtmaterial och som dryper av fukt men plåten under skyddas av ett lager PVC-plast.
Även innerskärmarna är delvis gjorda av filt där blött grus eller snö fastnar. Stänklappar som kunde skydda karossen saknas.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Hjulupphängningarna är av aluminium och även avgassystemets slutdel är gjord i rostfritt material. Bränsletanken är av plast. Underredet täcks av ljuddämpande sköldar av filtmaterial och som dryper av fukt men plåten under skyddas av ett lager PVC-plast.
Även innerskärmarna är delvis gjorda av filt där blött grus eller snö fastnar. Stänklappar som kunde skydda karossen saknas.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vore intressant att en gång för alla få höra varför filtinnerskärmar är så farligt. Är det blött torkar de. De består till hög grad av lim. Det finns inte många bilar som i världshistorien rostat upp inne i hjulhuset.
Är det NÅN skillnad mellan filt och plast skulle det väl vara att filten, om än marginellt, vädrar ur fukten bättre än plast.
Varför inte bygga hela bilen av plast, aluminium, rostfritt stål eller något annat material som inte rostar. Airbus och Boeing bygger ju stora trafikflygplan av plast i dag, så varför inte?
det känns som om BMW har tänkt till lite, snyggt jobbat.
Kör man idel nya bilar lär man sig ingenting om rost.
En 20 år gammal bil avslöjar ett och annat.
Självklart kan en bil rosta upp inne i skärmen, det vet man om man inte är född i förra veckan.
Förutsättningen att det ska fungera är att plåten skyddas av plast som aldrig åldras, torkar, skadas eller spricker.
Om det inträffar är denna BMW en hög damm som får sopas upp inom 5 år från ögonblicket PVC lagret gav upp.
Varför ta en sådan löjligt hög risk?
För att kunderna till en bil av denna typ inte bryr sig.
@Oomkullrunkelig, moderna trafikflygplan består upp till 45% a kompositmnaterial (likt Kevlar, kolfiber o.d), resten är aluminium.
Anledningen till att bilar inte byggs av kolfiber o.d. är delvis den initiala kostnaden (svindyrt), dels svårigheten att reparera kolfiber (efter krockskador), dels för att då kunde efter ett tag inte många nya bilar säljas. Tanken är god men för tillfället omöjligt att förverkliga p.g.a. den marknadsekonomiska realiteten.
Rost är nog det minsta vi ska bekymra oss om på nya bilar, det är inte rost som kommer att knäcka dem.
Det är nog istället den väldiga mängd komponenter som styrs av slavdatorer från en CPU som kommer att bli ett problem. Dessutom styr dessa slavdatorer en mängd mekanik som kanske är det som slits mest.
Men problemet är att utvecklingen inom elektronik går så snabbt, tänk bara på en mobil, hur många som vill hänga med använder en sex år gammal mobil?
En bil som tillverkas idag ska ha alla dessa elektronikkomponenter i lager tio år framåt. Och nästa modell ytterligare en mängd tio år i lager osv.!
Och detta trots att det ur datorutvecklares synvinkel är museiföremål!
Efter dessa tio år kanske bilen är något rostig, men fullt funktionsduglig. Men efter ytterligare något år pajar en av dessa små tiokronorsdatorer som tyvärr har en primär funktion. Den är slut, finns inte att få tag på!
Hoppsan, vad göra? Skroten eller?
Allt verkar iaf välbehandlat och välskyddat bortsett från de vattenåtsugande filtmaterialen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.