Nästa artikel
Rosttest: BMW 320d (2012)
Rost

Rosttest: BMW 320d (2012)

Publicerad 22 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

BMW har en tradition med bra rostskydd och nya 3-serie Touring är inget undantag. Karossen är visserligen helt av plåt men alla skarvar är väl tätade och vaxbehandlingen i huv, dörrar och balkar under bilen är generös. Underredet skyddas av plastade sköldar och under dessa finns ett skikt slitskydd.

I hjulhusen sitter innerskärmar av plastad textil som inte suger åt sig fukt lika lätt som filt. Skärmkanterna är vikta så de inte samlar lort.

Hjulupphängningarna fram är gjorda av aluminium. Avgassystemets sista lilla rörbit är rostfri men resten är gjort av vanlig plåt. Stänklappar saknas och det finns risk för att karossen blästras av grussprut.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 320d Touring
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.