BMW har en tradition med bra rostskydd och nya 3-serie Touring är inget undantag. Karossen är visserligen helt av plåt men alla skarvar är väl tätade och vaxbehandlingen i huv, dörrar och balkar under bilen är generös. Underredet skyddas av plastade sköldar och under dessa finns ett skikt slitskydd.
I hjulhusen sitter innerskärmar av plastad textil som inte suger åt sig fukt lika lätt som filt. Skärmkanterna är vikta så de inte samlar lort.
Hjulupphängningarna fram är gjorda av aluminium. Avgassystemets sista lilla rörbit är rostfri men resten är gjort av vanlig plåt. Stänklappar saknas och det finns risk för att karossen blästras av grussprut.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
BMW 320d TouringBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.