Nästa artikel
Rosttest: BMW 218d Gran Tourer (2015)
Rost

Rosttest: BMW 218d Gran Tourer (2015)

Publicerad 23 november 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
BMW 218d Gran Tourer.
Dörrkonstruktionen har udda men jämn skarvlösning. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av plåt med låg blästringsrisk längs sidorna. Motorhuv med väl limmade kanter och bra invändig behandling. Även bakluckan är väl tätad i skarvarna och har invändig behandling.

Innerskärmar av ”plastfilt” bak, med väl tätade skarvar under dem. Bra skärmkantkonstruktion. Innerskärmarna fram är väl utformade med både plast och ”plastfilt” som material.

Dörrkonstruktion med udda men jämn och fin skarvlösning mellan yttre och inre ”blad”, bra behandling inne i dörrarna. Täckskivor av blandade material, mycket bra skarvtätning och slitskydd under dem. Skyddande vax i längsgående balkar, ej behandling i framvagnsramen.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-25 07:18
Tjalle

Glädjande - jag har BMW - fast annan modell.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.